Spoštovani,
Dne, 24. 6. 2025 smo vam poslali dokument pod zgornjo številko in vas zaprosili za pojasnila, ki so razvidna iz vsebine našega dokumenta.
Po pošti smo dne 3.7.2025 prejeli dokument št. 090-87/2025/4 (2-5), s katerim ste nas s sklepom obvestili, da se rok za posredovanje zahtevanih informacij javnega značaja podaljšuje do 5. 9. 2025.
Dne, 4. 7. 2025 je bil z vaše strani pripravljen dokument št. 090-87/2025/5 (2-5), ki je bil nato poslan po pošti. Zaradi napačno navedenega naslovnika (navedena je bila zgolj kratica) smo priporočeno pošiljko prejeli šele dne 21. 7. 2025. V omenjeni pošti je bila vaša zahteva za dopolnitev naše vloge, z rokom za odgovor v petih delovnih dneh in s pozivom, da za vsako točko oziroma črko posebej dopolnimo zahtevo s konkretnimi podatki, na katere dokumente se nanaša.
Navedli ste, da moramo vlogo čim bolj konkretizirati, saj boste le tako lahko ugotovili, na katere informacije se nanaša naša zahteva, hkrati pa boste lahko v postopku odločili o posredovanju teh informacij.
V zadnjem odstavku je zapisano tudi, da ste našo zahtevo oz. zaprosilo posredovali SGDP s predlogom, da oni odgovorijo na naša vsebinska vprašanja.
S to dopolnitvijo in konkretizacijo dopolnjujemo našo vlogo na podlagi Zakona o dostopu do informacij javnega značaja (ZDIJZ, Uradni list RS, št. 51/06 – uradno prečiščeno besedilo, s spremembami in dopolnitvami). Potrudili smo se, da smo dokument skrajšali in ga oblikovali bolj jasno.
Poudarjamo, da želimo s pridobljenimi odgovori osvetliti prakso uslužbencev Varnostne službe predsednika vlade (VSPV) ter način nagrajevanja njihovih javnih uslužbencev, vključno z obračunavanjem dodatkov, pripravljenosti in počitkov, prav tako tudi za uslužbence v Policiji.
Zaprosili smo za naslednje:
1. Pravna podlaga pooblastil VSPV
Delo, obveznosti, pooblastila, pravice in dolžnosti policistov urejata dva sistemska zakona. To sta Zakon o organiziranosti in delu v policiji (ZODPol) (Uradni list RS, št. 15/13 s spremembami) in Zakon o nalogah in pooblastilih policije (ZNPPol) (Uradni list RS, št. 22/25 – uradno prečiščeno besedilo).
Organizacija in sistemizacija organizacijskih enot policije je urejena z Aktom o notranji organizaciji, sistemizaciji, delovnih mestih in nazivih v policiji, kjer pa VSPV ni opredeljen in so edina delovna mesta policistov varnostnikov določena na Centru za varovanje iz zaščito (Uradu v nastajanju op. A.)
Organigram Policije z dne 1. 4. 2025 (niti nobeden pred tem), kjer so navedene vse službe Policije, Varnostne službe predsednika vlade ne pozna kot dela služb sistema Policij. Navedena je zgolj enota Center za varovanje in zaščito, prav tako pai Generalni sekretariat vlade ni del Policije.
Ker sami v navedenih krovnih zakonih, ki urejajo policijsko delo in organizacijo, ne najdemo pravne podlage za delo VSPS, vas naprošamo za posredovanje Akta o ustanovitvi te organizacijske enote v GSV ter opredelitve pristojnosti pripadnikov te službe in, na podlagi ustanovitvenega akta, sprejetega Akt o sistemizaciji delovnih mest, nazivov, pogojev in pooblastil teh varnostnikov.
Srečujemo se s težavo, ker želimo doseči enaka merila za vse policiste, vendar policistov, ki delajo v VSPS, ne moremo najti v organizacijski shemi Policije. Zgoraj navedena zakona ne predvidevata stalne zaposlitve policistov zunaj Policije. V sindikatu ne najdemo pravnega temelja v zgoraj navedenih zakonih za sprejetje Uredbe, s katero se ureja varovanje predsednika vlade in na tej osnovi za sprejeti sporazum, ki tem varnostnikom omogoča uporabo orožja in vozil Policije.
Naslednja vprašanja, ki smo jih kot sindikat izpostavili zaradi pridobitve informacij javnega značaja, so sledeča:
2. Kje so zaposleni varnostniki predsednika vlade?
V sindikatu nas ne zanima sedež in lokacija enote. Zanima nas ime službe in njihov konkretni delodajalec. Hkrati nas zanima tudi odgovorna oseba za področje dela ter katera služba je pristojna za nadzor nad njihovim delom ter uporabo policijskih pooblastil.
Zaprošeno nas zanima zgolj v relaciji zagotavljanja delovnih pogojev, določitev pristojnosti ter s tem povezanih določitev višine plače, pravic do dodatkov (katerih) in vključenost v shemo pokojninskih načrtov. Organizacija dela, razmejitev notranjih pristojnosti ter način dela in poslovanja znotraj organa ni v domeni sindikata - vsaj dokler nima neposrednega vpliva na pravice delavcev.
3. Ali imajo status policista in na podlagi katerega zakonske določbe jim je dodeljena možnost opravljanja policijskih nalog in policijskih pooblastil?
Menimo, da bo s posredovanjem Akta o sistemizaciji to vprašanje v veliki meri odgovorjeno. Vendar dodajamo, da je ena od nalog tako Policije kot Sindikata policistov Slovenije branjenje integritete policistov, skrb za dobro podobo policista ter zaščita policijskega poklica. Zato legitimno sprašujemo, na podlagi katerega zakona imajo varnostniki predsednika vlade status policista (če ga imajo) in na kateri pravni podlagi izvajajo policijska pooblastila.
4. Ali imajo varnostniki VSPV dostop do policijskih evidenc?
5. Ali imajo dostop do službene elektronske pošte in evidenc Policije?
6. Ali imajo varnostniki VSPV službeno izkaznico Policije?
Pri vprašanjih 4., 5. in 6. prosimo za konkretni dokument, kot ste navedli v zahtevku za dopolnitev, ki določa dostop do policijskih evidenc, službene elektronske pošte in službene izkaznice Policije iz katerega je posledično jasno razviden njihov status, pristojnosti in upravičenost do izplačil in dodatkov, ki izhajajo iz njihovega statusa.
7. Prosimo za dokument, ki določa način nagrajevanja ter vrste dodatkov, ki jim pripadajo, če so ti uslužbenci sklenili anekse oziroma drugo pogodbo o zaposlitvi, izven Policije, pri GSV.
Poznamo sistem nagrajevanja in delovne uspešnosti v Policiji. Glede na višine prejemkov prosimo za akte in kolektivne pogodbe, ki določajo možnosti njihovega nagrajevanja, določanje višine plače in dodatkov ter način določanja količine letnega dopusta. V primeru, da varnostniki VSPV nimajo statusa policistov, za njih ne veljajo določbe Kolektivne pogodbe za policiste.
V kolikor pa določbe Kolektivne pogodbe za policiste in določbe drugih kolektivnih pogodb, ki urejajo dodatke in izplačila, ki pripadajo policistom, veljajo tudi za njih, želimo na podlagi njihovega primera ureditve statusov doseči izboljšanje statusa vseh policistov in posodobitev določb kolektivne pogodbe.
8. Kateri proračunski porabnik zagotavlja sredstva za izplačila plač uslužbencev VSPV? V kolikor isto vprašanje obrnemo, sprašujemo, ali se uslužbenci GSV financirajo in prejemajo plačo iz proračuna MNZ ali iz sredstev, namenjenih delu GSV?
9. V zvezi s pristojnostjo za izvajanje nadzora nad delom VSPV nas zanima: prosimo za informacijo o izvajanju in načinu evidentiranja policijskih pooblastil.
10. Katera enota oziroma služba vlade ali ministrstva skrbi za evidentiranje, oceno zakonitosti ter opravlja strokovni nadzor nad izvajanjem policijskih pooblastil delavcev v VSPV?
To vprašanje smo deloma že zajeli pod točko 1, vendar ga širše pojasnjujemo: sama postavitev in oblikovanje službe nas ne zanima, saj to ni v domeni sindikalnih pristojnosti. Formiranje službe in skrb za zakonitost izvajanja policijskih pooblastil nas zanimata izključno v razmerju do ostalih policistov, saj obstaja vrsta situacij, kjer se na istem kraju lahko hkrati uporabljajo pooblastila in celo prisilna sredstva – tako s strani policistov kot varnostnikov VSPV. V teh primerih morata biti zagotovljena strokovnost in zakonitost, saj sindikat v nadaljnjih postopkih svojim članom zagotavlja pravno pomoč in zaščito njihovih pravic.
11. Ali je bil, glede na deklarirane policijske nazive - s strani MNZ ali DPDVN kadarkoli opravljen strokovni nadzor nad delom uslužbencev VSPV, njihovim razporejanjem na delo ter spoštovanjem pravice do odklopa in zagotavljanjem obveznih počitkov?
V luči sprememb v CVZ in potreb po reorganizaciji, ki izhajajo iz opravljenih nadzorov, želimo vzpostaviti boljšo prakso razporejanja varnostnikov VSPV. Reorganizacija CVZ se je pričela zaradi ugotovljenih nepravilnosti in kršitev, tudi pri razporejanju policistov. Zavzemamo se za oblikovanje kakovostnih predlogov, ki bodo omogočili prenos dobrih praks spoštovanja delovnopravne zakonodaje ter ovrednotenja dela in obremenitev varnostnikov VSPV tudi na primerljiva delovna mesta v policiji.
12. Zaprosili smo za Akt o notranji organizaciji in sistemizaciji delovnih mest znotraj Generalnega sekretariata Vlade Republike Slovenije za del:
Zahtevo, ki je bila že opredeljena v zgornjem besedilu, ločeno ponavljamo zaradi večje jasnosti. Prosimo za Akt o sistemizaciji:
- ki se nanaša na uslužbence VSPV in ustanovitev varnostne službe;
- ki se nanaša na uslužbence VSPV, ki je veljaven od 1. 1. 2025 naprej, da bodo razvidne morebitne spremembe ob prehodu na nov plačni sistem.
V sklopu pogajanj za karierni sistem in skupna izhodišča Kolektivne pogodbe za javni red in varnost ter v sklopu pogovorov, vezanih na reorganizacijo CVZ, smo zasledili, da so plače posameznih služb v Policiji - med njimi tudi »policistov varnostnikov«, določene s posebnim aktom ministra. Veseli nas, da je v veljavi tovrstna ureditev, saj ugotavljamo, da gre za precejšnja odstopanja v višini plač teh policistov v primerjavi z večino zaposlenih v Policiji.
Pozivamo vas, da posredujete pravno podlago in kriterije, ki omogočajo, da minister za notranje zadeve samostojno in mimo sistema javnih uslužbencev določi višino plač določenih policistov. Nadaljnji vprašanji v zvezi s tem sta:
• Če je ureditev višjih plač v domeni ministra, zakaj se ta ureditev ne prenese na celotno Policijo?
V sklopu pogajanj bomo jasno zagovarjali možnost, da se določitev plač z aktom ministra uskladi s predlogom lestvice kariernega sistema za celotno policijo.
Vse te informacije bodo zelo pomembne za prihodnja pogajanja o ureditvi statusa vseh zaposlenih v Policiji. Prejemki, povezani z uvrstitvijo delovnih mest in dodatkov uslužbencev VSPV znotraj GSV, so pokazali, da je - kljub številnim zadržkom na pogajanjih - možno urediti plače z določitvijo delovnih mest in dodatkov, ki bodo zaposlene motivirali pri delu, predvsem pa zagotavljali primerljivo plačilo za enako delo.
Poudarjamo, da smo zgornje podatke zaprosili zaradi analize, z namenom, da bi hitreje in učinkoviteje zaključili pogajanja ter oblikovali najboljše rešitve za policiste in druge uslužbence Policije - tako v okviru pogajanj za vzpostavitev »Kariernega sistema« kot tudi zaradi sklenitve Kolektivne pogodbe za dejavnost javnega reda in varnosti.
V sindikatu menimo, da bo večino odgovorom moral podati GSV, nekaj pa tudi SGDP. V vašem odgovoru ste nas že obvestili, da bo del vsebinskih odgovorov pripravljen v SGDP, zato se vsem za posredovanje potrebnih informacij in odgovorov vnaprej zahvaljujemo ter vas vljudno naprošamo, da vprašanja, ki niso v naši pristojnosti, posredujete pristojnim službam - v skladu z dobro prakso, ki velja med organi javne uprave.
Številka: 2351/PRED-153/2025/1 Igor Toplak
Datum : 24 . 7. 2025 predsednik
Sindikat policistov Slovenije