Spoštovani,
srečujemo se s kršitvami pravice do odklopa, saj nadrejeni ali osebe, ki jih nadrejeni pooblastijo ali jim odredijo to nalogo, kličejo zaposlene v času njihovega letnega dopusta, prostih dni ali bolniške odsotnosti, jim pošiljajo SMS sporočila ali preko različnih aplikacij vzpostavljajo komunikacijo z odsotnimi uslužbenci.
Namen teh klicev ni povezan s preverjanjem počutja uslužbenca (v času bolniške odsotnosti) niti s predvidenim pisanjem tedenskega razporeda dela. Klici uslužbencem so povezani s preverjanjem časa trajanja bolniškega staleža, z razlogi za bolniški stalež in celo s podajanjem ocen in mnenj, da za takšno bolezen ali bolezensko stanje res ni potrebna »tako dolga« bolniška odsotnost.
Posamezniki na vodilnih mestih s takšnim ravnanjem presegajo svoje pristojnosti.
Če vodja enote utemeljeno sumi, da delavec zlorablja bolniški dopust, v sindikatu menimo, da so pristojnosti delodajalca glede nadzora nad bolniško odsotnostjo jasno opredeljene. Če delodajalec utemeljeno sumi, da zaposleni zlorablja bolniški stalež, ima na voljo zakonite mehanizme za izvedbo nadzora.
Po Zakonu o delovnih razmerjih (ZDR-1) mora delodajalec spoštovati pravico delavca do počitka in zasebnosti tudi med bolniškim dopustom. Čeprav ZDR-1 ne določa izrecno, da je klicanje delavca med bolniško odsotnostjo prepovedano, se lahko takšno ravnanje obravnava kot kršitev pravice do zasebnosti in dostojanstva delavca.
Vodja enote nima pravice spraševati o razlogih za bolniški dopust ali ocenjevati resnosti bolezenskega stanja. To je v izključni pristojnosti zdravnika.
Pravica do varstva osebnih podatkov: Delodajalec nima pravice zahtevati podrobnih zdravstvenih informacij, razen tistih, ki so nujno potrebne za uveljavljanje pravic iz delovnega razmerja (npr. potrdilo o upravičeni odsotnosti). Jasna je odgovornost uslužbenca na bolniškem dopustu, da pravočasno preko osebnega zdravnika posreduje potrdilo o odsotnosti z dela.
Znane so težave, ko zdravnik ne pošlje elektronskega bolniškega lista oziroma potrdila o bolniškem staležu, zaradi česar vodja enote ne ve in ne more vedeti, kaj se dogaja z delavcem in kako načrtovati delo vnaprej. Težave se pojavijo ob prehodih med meseci.
Spoštovanje zdravniške avtoritete: Postavljanje pod vprašaj zdravnikove ocene glede trajanja bolniške odsotnosti je neprimerno in lahko pomeni poseg v avtonomijo zdravstvene stroke.
Ali uslužbenca na bolniškem ali letnem dopustu kliče vodja osebno ali oseba, ki ji naroči, da to opravi zanj (ali naroči, da pošlje uslužbencu SMS, da mora poklicati vodjo), je brezpredmetno, saj je za vse odgovoren vodja enote, ki to počne ali naroči.
Vsem članicam in članom ob tem predlagamo, da si zaradi nepotrebnih in spornih stikov v času opravičene odsotnosti zapisujejo datume, čas in vsebino klicev. Klice, SMS- sporočila ali druge oblike pozivov ohranite v svojih telefonih. Vodjo, ki vas kliče ali naroči, da ga pokličete, jasno opozorite na neprimerno ravnanje.
Podobno se dogaja tudi s klicanjem uslužbencev v njihovem prostem času, ko imajo pravico do odklopa in nimajo nobene obveznosti ali potrebe, da bi bili na razpolago delodajalcu.
S tem dokumentom vodstvo Policije pozivamo, da nam odgovori, ali so znotraj Policije sprejeti novi načini in ukrepi, povezani s komunikacijo med vodstvom enot in opravičeno odsotnimi uslužbenci. V sindikatu želimo morebitne spremembe v načinu komunikacije poznati ter na njih pravočasno opozoriti članice in člane.
Predlagamo in prosimo, da nam skozi postavljena vprašanja in težave v tem dokumentu, z odgovori predstavite pravilno obliko komunikacije ter pristojnosti vodij enot v primerih odsotnosti zaposlenih.
Predlagamo tudi, da z dokumentom z odgovori seznanite tako uslužbence kot vodstva enot, pa tudi nas v Sindikatu policistov Slovenije, saj želimo, da vsi v naših službah poznamo svoje pravice in dolžnosti.
V pričakovanju vašega odgovora vas lepo pozdravljamo.
Številka: 2351/PRED-151/2025/1 Igor Toplak
Datum : 21. 7. 2025 predsednik
Sindikata policistov Slovenije