Problematika zasedanja odgovornejših in vodstvenih delovnih mest v policiji – obvestilo članstvu
Na podlagi podanega zaprosila za pridobitev podatkov zasedenosti vodstvenih delovnih mest v policiji smo prejeli zahtevane podatke za leto 2024 in 2025.
Na vseh ravneh organizacije v Policiji se srečujejo z istim vprašanjem: »Kako med policisti najti izkušenega in spoštovanega kolega z dovolj znanja in osebnih kompetenc za prevzem odgovornejših nalog in napredovanje na višje rangirano, odgovornejše delovno mesto in kako ga motivirati, da bo premestitev in napredovanje sprejel?«
Soočamo se z anomalijo, ki jo prinaša javno-uslužbenski sistem, ki ni prilagojen posebnostim dela v policijski organizaciji. V policiji zaradi specifičnosti delovnih nalog in plače sestavljene iz osnove in vrste dodatkov tako, da policisti z dolgoletnim stažem in izkušnjami zaradi načina dela na terenu s prehodom na odgovornejša delovna mesta so kljub višji osnovni plači zaradi višine deleža dodatkov pri plači prikrajšani.
Večina policistov, ki neposredno izvajajo osnovne policijske naloge na terenu, dela v izmenah (podnevi, ponoči, ob vikendih in praznikih, kot policijsko delo na terenu je). Manj ugoden delovni čas pri plači prinaša dodatke, ki ne predstavljajo bogastva, vendar izboljšajo plačo posameznikom. Večini teh policistov se ne izplača zasesti delovnega mesta policijskega inšpektorja niti na lokalnem nivoju, še manj na regionalnem nivoju.
Kljub izpolnjevanju vseh pogojev pri zasedbi odgovornejšega delovnega mesta posamezniki preveč izgubijo, saj odgovornejša delovna mesta niso pravično in ne pravilno ovrednotena.
Velik del policistov in uslužbencev v naših službah nasploh, ki večino delovnega časa delajo med 7. in 15. uro, dodatkov za delo v tem času ne prejema.
Tako se soočamo s situacijo, da namesto da bi najodgovornejša delovna mesta zasedali najbolj izkušeni in usposobljeni posamezniki, se na ta mesta kadri z izkušnjami in z daljšo kariero ne prijavljajo, saj z zasedbo takšnih delovnih mest nič ne pridobijo, v številnih primerih pa pri višini izplačila plače, kakor delovnih pogojih tudi izgubijo. Posledično se na odgovornejša delovna mesta premešča manj izkušene, ki s premestitvijo še nekaj pridobijo pri plači, kar posledično pomeni zastoj in nepravilen karierni razvoj v organizaciji. To ni kritika na mlajše kolege, ki ta mesta kot karierno napredovanje sprejmejo. Kritika je namenjena sistemu, ki ne omogoča napredovanja najboljšemu kadru, upoštevajoč razmerje med izkušnjami, strokovnostjo in prakso.
Poleg obremenitev odgovornejšega dela, se praviloma manjša obremenitev nočnega dela in dela preko vikendov prevečkrat prelevi v neformalno dosegljivost 24 ur na dan, ki ni nikjer ovrednotena niti prepoznana.(Na to temo neformalnih pripravljenosti je bilo tudi precej uspešnih dobljenih sodnih sporov za pravično vrednotenje pripravljenosti za delo pri pomočnikih načelnikov; v teku je zelo veliko število zahtevkov za odpravo kršitev iz delovnega razmerja in vloženih tožb). Ocena posameznikov, da so policisti npr. v PU Ljubljana, zaradi drugačnega načina organizacije dela na višjem nivoju manj obremenjeni, kot kolegi drugod po Sloveniji, je nerealno in skoraj posmehljivo vsem, ki delajo na odgovornejših delovnih mestih v PU Ljubljana.
Nemalokrat so za delavce na odgovornejših delovnih mestih tudi drugačna merila upoštevanja nadurnega dela, povečanega obsega dela, izplačila ur v referenčnem obdobju in še kakšnih finančnih spodbud za opravljanje prekomernega dela. Najlažje je vodilnim zahtevati, da se nadurno delo kompenzira in koristi s prostim časom. Kdo pa v tem času opravi nujne postopke, ki so vezani na roke? Kadra primanjkuje na vseh področjih, pa si tega ne priznamo.
Lahko bi bili ponosni na uslužbence vseh vrst, ki so še vedno pripravljeni priti na delo, opravljati nadurno delo in zaradi zahtev službe podrejati zasebno življenje.
Od 31. 12. 2022 do 31. 12. 2024 je delo v Policiji zaključilo 1.196 uslužbencev. Upokojilo se jih je 681. V tej številki je večina tistih, ki so zasedali odgovornejša delovna mesta ali bi jih lahko zasedli. Večina je imela izkušnje, vsi pa dovolj delovne dobe. Veliko teh je odšlo zato, ker ni bilo karierne stopničke naprej - v trenutnem načinu vrednotenja dela, pa razen večje odgovornosti in večjih obremenitev, ne bi pridobili nič.
515 kolegov je v zgoraj omenjenem obdobju prekinilo delovno razmerje. Koliko izkušen so imeli, ne vemo, niti ne poznamo razlogov, zakaj so se odločili, da zapustijo naše vrste. Lahko pa trdimo, da bi velik del ostal pri nas, marsikateri pa bi tudi želel napredovati na odgovornejše delovno mesto, če bi odgovornejša delovna mesta prinašala tudi ustrezno plačilo in smiselno karierno pot, ki bi sorazmerno z večjo odgovornostjo, prinašala tudi večje plačilo.
Končna ugotovitev vsega je, da plačna reforma v javni upravi ni prinesla rešitve za uspešnejše zapolnjevanje vodstvenih delovnih mest znotraj služb Policije
Odgovornejša in vodstvena delovna mesta ostajajo nezanimiva – prav tako, kot poklic policista za tiste, ki iščejo službo in razmišljajo o prijavi na študij na PA Tacen.
Z boniteto službenega telefona in v nekaterih primerih prenosnega računalnika, žal ni mogoče plačevati položnic in družinam privoščiti kakšen »bombonček« na dopustu. Neformalna, neustrezno plačana dosegljivost, ki se nato rešuje na sodiščih, nižji mesečni dohodek in vrsta administrativnih zahtev, poročil, statističnih ciljev in obseg pisarniškega poslovanja – vse to ne pritegne najizkušenejših kadrov.
Ob tem se nihče ne ukvarja z vprašanjem ali ima inšpektor, ki zasede »odgovornejše delovno mesto«, sploh:
• na voljo dovolj policistov, ki bi izvajali operativno delo,
• policiste z dovolj strokovnega znanja za opravljanje zahtevnega dela,
• vsak policist še dovolj časa za izvajanje vseh nalog, ki so mu naložene.
Kdaj je nazadnje kdo iz vodstva vprašal zaposlene, ali zmorejo, ali lahko, ali imajo dovolj znanja, da opravijo neko posebno, drugačno in nevsakdanjo nalogo?
V prilogi je tabela, iz katere je razvidno stanje nezasedenih vodstvenih delovnih mest v Policiji v obdobju 2024 – 2025. Številke odražajo zaskrbljujoče stanje, na katerega opozarjamo, saj službe znotraj policije ne uspejo motivirati kolegov, ki bi lahko zasedli odgovornejša delovna mesta. Stanje je zaskrbljujoče že več let. S povečanimi upokojevanji se težave le še povečujejo in se bodo povečevale še naprej. Menimo, da se problematiki posveča premalo pozornosti.
Zgolj z novim Kariernim sistemom v Policiji, nadgradnjo sklenjene Kolektivne pogodbe dejavnosti javnega reda in varnosti ter primerno visokim plačilom, lahko pričakujemo, da bodo ustrezni kadri z znanjem in izkušnjami, zasedli odgovornejša delovna mesta.
To posledično zagotavlja, da se bo delo opravljajo odgovorno in strokovno. Vodstvu policije predlagamo, da tvorno pristopi k ovrednotenju odgovornosti in se s sistemskimi ukrepi loti pravičnega ovrednotenja dela na odgovornejših in vodstvenih delovnih mestih, od lokalnega preko regionalnega do državnega nivoja. Do sedaj je namreč vsako parcialno reševanje vrednotenja dela privedlo do ustvarjanja novih anomalij.
Številka: 2351/PRED-126/2025/1 Igor Toplak
Datum : 29. 5. 2025 predsednik
Sindikat policistov Slovenije
PRILOGA: tabela o nezasedenih vodstvenih delovnih mestih