Obveščamo vas, da je Ministrstvo za notranje zadeve med drugim tudi Sindikat policistov Slovenije pozvalo k podaji predlogov za izboljšanje v strokovno usklajevanje poslanega osnutka predloga Zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o organiziranosti in delu v policiji (ZODPol).
Sindikat policistov Slovenije smo predlagatelju – Ministrstvu za notranje zadeve (v nadaljevanju MNZ) z namenom sprememb ali neuveljavitve predlaganih sprememb določb ZODPol posredovali več naših predlogov. MNZ je 12. 5. 2025 z dopisom št. 007-91/2025/42 (146-05) posredoval odziv, s katerim so naše predloge v veliki večini zavrnili oziroma jih upoštevali v zelo omejenem obsegu (recimo pri tem, da je MNZ na podlagi naše pobude odstopilo od svojega predloga glede drugačnega – milejšega . urejanja pogojev za imenovanje generalnega direktorja policije).
Članstvo želimo obvestiti, da se delodajalec – MNZ s tovrstnimi predlogi sprememb ZODPol ne izkazuje interesa za izboljšanje organiziranosti in delu v policiji, niti s tovrstnimi predlogi sprememb ne izboljšuje delovnih in drugih pogojev policistov, temveč s predlaganimi spremembami povzroča dodatno neenakopravno obravnavo zaposlenih policistov v primerjavi s preostalimi javnimi uslužbenci, posega v prosti čas policistov in pri tem povzroča dodatno nezadovoljstvo med zaposlenimi policisti. Zagotovo pa s takšnimi predlogi, v kolikor bodo predlagane spremembe uzakonjene, ne prispeva k večji promociji poklica policista.
Želimo vas obvestiti, da želi predlagatelj s spremembo ZODPol-a poseči v nekatere zelo ključne določbe, pomembne za policiste, kot je npr. širitev pogojev za prenehanje delovnega razmerja policista v primeru pravnomočne sodbe.
Kljub našim predlogom, da do teh za policiste neugodnih sprememb ne pride, nas je z zgoraj navedenim obvestilom MNZ med drugim tudi obvestil, da (prepis odgovora):
»Predlagatelj vašim pripombam ter nasprotovanju širitvi prenehanja delovnega razmerja v primeru pravnomočne sodbe tudi za primere, ko je izdana obsodilna sodba na nepogojno kazen zapora nad tri mesece na dejanja, ki niso bila storjena pri izvajanju policijskih pooblastil, ni sledil. Pri tem gre pojasniti, da kljub spremembam, da za prenehanje pogodbe o zaposlitvi zadošča pravnomočna obsodba na nepogojno kazen zapora nad tri mesece, ne glede na to, ali je ta obsodba povezana z uporabo policijskih pooblastil ali ne, še vedno velja, da je potrebno, da gre za obsodbo za naklepno kaznivo dejanje. Glede na status policistov kot uradnih oseb, ki lahko s svojimi pooblastili posežejo v človekove pravice posameznikov ter poslanstvo dela policista, menimo, da je omenjena sprememba in restriktivnejša obravnava policista utemeljena in upravičena.«
Glede na opisano bo predlagatelj – torej naš delodajalec - poslal v nadaljnjo zakonodajno proceduro predlog sprememb ZODPol, iz katerega je razvidno, da bo policist v primeru spremembe ZODPol-a ponovno vsaj dvakrat kaznovan za naklepno dejanje, storjeno v prostem času - torej tako v kazenskem postopku kot tudi v postopku odpovedi delovnega razmerja, ki bo avtomatično sledila.
Že dosedanja ureditev po ZODPol je po našem mnenju za policiste zelo stroga in ne dopušča proste presoje delodajalcu, ali delavca v pogodbenem razmerju obdrži, saj določa:
»Če je bil policist pravnomočno obsojen na nepogojno kazen zapora v trajanju več kot tri mesece zaradi naklepnega kaznivega dejanja, povezanega z uporabo policijskih pooblastil, mu preneha pogodba o zaposlitvi.«, a za razliko od nove predlagane ureditve ne posega v prosti čas policista.
Ob predlagani spremembi ZODPol v še ostrejše določbe členov, ki ponovno posegajo v prosti čas policista, naj omenimo, da je naklepnih kaznivih dejanj, določenih v KZ-1, cela paleta in je po mnenju SPS nedopustno, da bi pravnomočna obsodba policista za dejanje v prostem času pomenila novo diskriminatorno obravnavo policista, ki bi mu ob pravnomočni obsodbi nad 3 mesece nepogojne zaporne kazni avtomatično prenehalo delovno razmerje v policiji.
Naj omenimo mačehovski odnos predlagatelja sprememb ZODPol, ki je v predlagano novelo vnesel celo kopico ostrejših pogojev - tudi glede večjega nadzora dopolnilne dejavnosti in v tej zvezi povezanega vodenja evidenc - , pa delodajalec recimo ne pristaja na naš – sindikalni - predlog SPS. da se razširi spekter delodajalčeve pravne pomoči za policiste, saj se do sindikalne podaje predloga glede delodajalčeve pravne pomoči ni niti opredelil.
Kot že tolikokrat povedano, je delo policista podvrženo številnim nadzornim mehanizmom, ki lahko učinkovito skrbijo za visoko stopnjo profesionalnosti, strokovnosti in zakonitosti, in nas zato obrazložitev MNZ glede kaznivih dejanj v prostem času, ne prepriča, saj smo policisti v tovrstnih primerih za dejanja obravnavani in podvrženi večkratnemu nadzoru in sankcioniranju: v obravnavanem prekrškovnem ali kazenskem postopku, v notranjevarnostnem postopku, v pritožbenem postopku, v nadzoru DPDVN MNZ, v delovno pravnem postopku in nazadnje, v primeru nepogojne zaporne kazni nad 3 mesece, še z izgubo službe.
Poleg omenjenega, MNZ ni sledil tudi številnim drugim predlogom SPS, ki smo jih pisno posredovali, in sicer:
- glede našega nasprotovanja spremembam ureditve odvzema policijskih pooblastil, v primeru, ko policist tretjič ne opravi preizkusa iz 57. člena,
- glede nasprotovanja obdobnega preverjanja znanja,
- glede ohranitve obstoječih določb glede dodeljevanja orožja ob upokojitvi (predlog sprememb gre v smeri, da se vzpostavlja zakonska možnost, da se določeno obdobje takega orožja ne dodeljuje, če bi bilo zaradi dodeljevanja oteženo dodeljevanje orožja na novo zaposlenim aktivnim policistom),
- številnim drugim podanim predlogom.
Sporočamo vam, da v SPS odločno nasprotujemo tovrstnim poskusom sprememb ZODPol in bomo storili vse za zaščito naših članov ter predlagatelju tovrstnih sprememb naslavljamo naslednje, morda že retorično vprašanje:
»Ali ste kot delodajalec - poleg številnih dodatnih represivnih in za policiste dodatno obremenjujočih predlogov - predlagali v nov ZODPol tudi kakšno spremembo za večjo pravno varnost policistov ali izboljšanje pogojev dela?«
Uspešno delo želimo vsem skupaj!
Številka: 2351/PRED-93/2025/2 Igor Toplak
Datum: 14. 5. 2025 Predsednik SPS